שוק העבודה השתנה, איך יראה בשנת 2021?

שוק העבודה השתנה, איך יראה בשנת 2021?

כתבה: רוחל'ה מורן

מה כבר לא רלוונטי בשוק העבודה היום, וכיצד למשל תשתלב העבודה מהבית עם זו מהמשרד?

עולם העבודה משנה את פניו נוכח משבר הקורונה ומחייב הן את המעסיקים והן את העובדים לגמישות ואף ליצירתיות רבה על מנת לאפשר המשכיות בעבודה תחת המגבלות המשתנות אשר ימשיכו להיות מנת חלקנו עוד תקופה ארוכה.

הנה, טעימה קטנה ממה שצפוי לנו
מציאות של שינויים תמידיים ומהירים בשוק העבודה:

בעולם שבו הקבוע היחיד הוא שינוי עולה צורך להשקיע בחוסן האישי של העובדים, ביכולות ובהתאמה שלהם לתפקידם לטווח הארוך. עובדים רבים חסרים במיומנויות וביכולות חדשות.  כמו כן, בשל קצב השינויים המהירים עובדים רבים, שחלקם אפילו לא נמצא עכשיו בשוק העבודה (חל"ת, אבטלה, ממתינים בבית עד ליוני 2021...) לא יוכלו להסתפק בהכשרות בסיסיות כמו צמצום פערים דיגיטליים כדי למצוא את המשרה הבאה שלהם... הכשרות כאלה לא יהוו מענה מספק להשתלבות מיטבית בעבודה לאחר היעדרות של יותר משנה משוק העבודה המשתנה...

ציפיות חדשות מהמעסיקים:

על מנת לענות על הצרכים המשתנים וכדי שהמעסיקים יוכלו להתאים עצמם למציאות החדשה, יש מהם ציפייה שינקטו בגישה ששמה במרכז פיתוח חוסן אישי של העובדים ואשר בהמשך גישה זו תוביל גם לחוסנו של הארגון.

בבסיס הגישה הזו עולה צורך להנגיש כלים ולהכשיר עובדים למצבי אי וודאות ולמגוון תרחישים אפשריים בעתיד בנוסף להכשרות מקצועיות לטווח הקרוב.

ברוב הארגונים קיימת הנחה בסיסית שעובדים שידעו לחדש את כישוריהם כל הזמן וירכשו יכולות חדשות, יהיו מסוגלים להתמודד עם שינויים תכופים ואפילו עם אירוע משנה מציאות בעוצמות של משבר נגיף הקורונה.

לכן ההמלצה לעבור ממיקוד בכישורים למיקוד ביכולות, ומלימוד מקצועות לפיתוח יכולות למידה, בדגש על עידוד למידה עצמית.

אחריות העובדים:

בפועל למרבית הארגונים אין כלים ואין יכולת לממש את הציפייה מהם. לכן משימות אלה מוטלות על העובדים עצמם. לכול אלה שרוצים להשתלב מחדש בשוק העבודה ולהיות "מבוקשים" בו, מומלץ שייקחו על עצמם את האחריות ללמידה עצמית, להרחבת יכולות ומיומנויות ולהיות ב"סטייט אוף מיינד" של למידה מתמדת.

צורך בשינוי ובהתאמת חוקי עבודה:

חוקי עבודה רבים אינם מתאימים במתכונתם הנוכחית ודורשים שינויים והתאמות למציאות החדשה שנכפתה בעקבות מגפת הקורונה. מקומות עבודה נותרו סגורים ועובדים רבים נשלחו לבתיהם - בין אם לעבודה מהבית ובין אם לחופשה שנתית או לחל"ת.

לדוגמה, חוק שעות עבודה ומנוחה, אשר נחקק בשנת 1950, בסמוך לקום המדינה, אך כמעט ולא תוקן בחקיקה ישירה מאז. חוק זה אינו תואם כבר שנים את שוק העבודה המשתנה, ובמצב הנוכחי אף ביתר שאת.

החוק אינו מותאם למצבים של עבודה גמישה כדוגמת עבודה מהבית שבימים אלו הינה כורח המציאות. עבודה מהבית, לצד הצורך בטיפול בילדים שנותרו ללא מסגרות חינוכיות מחייבת עבודה בשעות לא שגרתיות, חלוקה חדשה של זמן, משימות ותפקידים בין בני הזוג, הפסקות במהלך יום העבודה, עבודה בלילה, במנוחה השבועית ועוד... גמישות זו אינה מתיישבת עם הוראות החוק במתכונתו הנוכחית המחייב למשל מתן הפסקות מוגדרות.

המציאות החדשה תחייב שינוי והתאמת החוק שייתן מענה לעבודה בעידן חוסר יציבות וודאות.

דוגמה נוספת - חוק חופשה שנתית, אף הוא משנות ה- 50.

חוק זה קשה ליישום בכלל ובתקופת משבר הקורונה במיוחד. המגבלות המשתנות החלות על מקומות העבודה, משפיעות על מצבן הכלכלי של החברות ומחייבות את המעסיק ביותר גמישות בהוצאת עובדים לחופשה.

המעסיק הוא הקובע את מועדי החופשה של עובדיו אולם זה מחייב את המעסיק להודיע לעובד לפחות 14 ימים מראש על חופשה של 7 ימים רצופים.

הוראה זו מקשה על מעסיקים שמקום עבודתם נסגר "מהיום למחר" להוציא עובדים לחופשה שנתית, לכן, הם חייבים להוציא את עובדיהם לחל"ת, לחלף תשלום דמי חופשה וכיו"ב... בכך פוגעת הוראה זו בעובדים ומהווה נטל כלכלי על המדינה המשלמת דמי אבטלה בתקופה זו.

המציאות העכשווית מחייבת מתן אפשרות להוציא עובדים לחופשה כפויה ללא הודעה מראש, ובמקרים מסוימים אף על חשבון ימי חופשה עתידיים במידה ולעובדים אין יתרת ימים בצבירה.

מקומה של העבודה מרחוק:

הקורונה הובילה למהפכה בתחום העבודה מרחוק. יש חברות שהודיעו כי יעברו לעבודה מרחוק באופן קבוע, לתמיד. לכן, המשך עבודה מהבית יכול להשפיע על ארגונים לצאת מהמשרדים היקרים ולחסוך אחוזים ניכרים מסך ההוצאות שלהן.

בניסוי החברתי הגדול שנכפה על העולם עקב הקורונה, גילו רבים כי ניתן להגיע לביצועים טובים גם מרחוק במגוון רחב של תפקידים ולאורך זמן.

מכיוון שיש יתרונות לעבודה פנים אל פנים  כמו ביסוס אמון, מילוי צרכים חברתיים ולמידה משותפת, כנראה שהרבה ארגונים יעברו לעבוד במודל משולב - עבודה פנים אל פנים במועדים מוגדרים, בחללי עבודה משותפים ללא צורך במשרדי חברה מפוארים, ומצד שני - עבודה מרחוק מ"המשרד הביתי" כשהוא מרוהט ומותאם לייעודו.

צוות מעברים ערוך לסייע למעוניינים להשתלב מחדש בשוק העבודה. פתוח וקשוב לצרכים החדשים והמשתנים

של שוק העבודה ולצרכים ולאתגרים של ציבור העובדים.

לקבלת ייעוץ / הדרכה / ליווי אישי  נא לפנות למעברים בטלפון: 049109046