תכנית תעסוקה חדשה במעברים - ייעודית לאזרחים וותיקים  - "הפלוס בשישים" - רכז עמי וקנין

תכנית תעסוקה חדשה במעברים - ייעודית לאזרחים וותיקים  - "הפלוס בשישים"
כתבה: רוחל'ה מורן
תפקיד חדש במעברים – רכז  תעסוקה לאוכלוסיית האזרחים הוותיקים באזור  – "הפלוס בשישים"
המהלך הינו המשך למהלך שהתחיל בפעילות עמותת הוותיק של מטה אשר בתחום.
ב – 4 השנים האחרונות עוסקת עמותת הוותיק בפיתוח תחום היזמות והתעסוקה עבור בני ה- 60 ומעלה ביישובי המועצה, כולל מיפוי ואפיון צרכים של אוכלוסייה זו.  את פעילות העמותה בתחום זה הובילה ג'יין צינקוס  במסגרת תפקידה מנהלת פרויקטים ותכניות בתחום היזמות ובפיתוח עסקים עצמאיים.  בתחום זה התקיימו מספר קורסים ותכניות ייעודיות לבעלי עסקים מתחילים ומפגשי המשך למתקדמים.
בעקבות הצלחת התכניות בתחום התעסוקה וכהמשך לעבודה הרבה שנעשתה בעמותה וב"מעברים", קבלנו את התכנית החדשה - "הפלוס בשישים".
ב - 2018 התהדק שיתוף הפעולה בין מעברים לעמותת הוותיק והתקיימו פעולות משותפות כמו מועדון עסקים  לגילאי  60+ וגם תהליכי כניסה לישובים והמשך מיפוי להבנת הצרכים

בתחילת אוקטובר 18, עם הכנסת התכנית "הפלוס בשישים" למעברים, נקלט רכז חדש להובלת התכנית.
עמי וקנין,  סיים לא מזמן 22 שנות עבודה בשירות התעסוקה במגוון תפקידים. תפקידו האחרון היה סיוע למועמדי תעסוקה בחיפוש עבודה ובהשמה בלשכת התעסוקה מעלות תרשיחא.
עמי תושב וותיק במושב יערה. נשוי + 5 ילדים + 3 נכדים. פעיל ומעורב חברתית ביישובו ובאזור בכלל.
לאחרונה, סיים עמי את תקופת עבודתו ופרש ממנה. הוא תכנן "טיול שחרור" בעולם, אך בפועל,  תכניותיו השתנו כששמע על תפקיד חדש ומאתגר במעברים.  הוא מיהר להגיש מועמדות לתפקיד רכז התכנית החדשה, "הפלוס בשישים" – תכנית תעסוקה ייעודית לאזרחים וותיקים.
עם הגשת מועמדותו לתפקיד רכז התכנית, הוא הוזמן לפגישת היכרות קצרה בה הוצג לו תהליך מיון וקבלה הכולל מס' שלבים.
לתכנית "הפלוס בשישים"  חברו מס' שותפים: המועצות האזוריות מטה אשר ומעלה יוסף, הג'וינט - אשל, המשרד לשוויון חברתי, משרד הרווחה, עמותת הוותיק במטה אשר ורכזת וותיקים של מעלה יוסף.
בסיום תהליך הקבלה המאתגר נבחר עמי לתפקיד רכז התכנית.
לפי דעתך, מה ייחודה של התכנית?
התכנית החדשה מביאה יותר כלים מקצועיים, תכניות מקצועיות ותקציב פעולה, שביחד מאפשרים המשך טוב יותר לתהליך בו התחלנו.
"אני נפעם מאוד מהרעיון שמתייחסים לאוכלוסיית האזרחים הוותיקים כמשמעותית".  מהיכרותו הקודמת אנשים שפרשו משוק העבודה, "נעלמו עם פרישתם" .... פשוט זזו הצידה כי הרגישו חסרי ערך, חסרי השפעה ומשמעות.
חלק נוסף שחשוב בעיניו היא ההזדמנות ליצירת קשר פרטני ואישי עם אזרחים וותיקים באזור. "הקשר האישי יאפשר היכרות קרובה, זיהוי צרכים, יצירת אמון ובדיקה מעמיקה של מענים לצרכים שהוצגו.
תוך כדי התהליך "ניתן יהיה ללמוד על הרצונות והיכולות של כול משתתף, על הכוחות ועל החסמים שלו".
בתהליך הזה התכנית מציעה שני מסלולי ליווי מרכזיים:
המסלול המשימתי
- כשהמשתתף מחפש עבודה/משרה ורכז התכנית מסייע לו במציאת עבודה מתאימה. במידה ועולים חסמים קשיים וצרכים נוספים, עוברים למסלול התהליכי שמאפשר ליווי תעסוקתי מותאם אישית, במטרה להביא את המשתתף למיצוי יכולותיו האישיות ולסייע לו להשתלב באופן מיטבי בשוק העבודה.
כמו כן, לרשות הרכז "ארגז כלים" שבאמצעותם ניתן לסייע ללקוחות לקבל מענה לצרכים ולחסרים שמעכבים השתלבות מחודשת בשוק העבודה.
הסדנאות הן חלק מהכלים האפקטיביים בתהליך:

  • הכנה לקראת פרישה – הפרישה מעבודה אינה סוף אלא התחלה של תקופת חיים חדשה. בעזרת הרצאות וסדנאות הפורשים מצוידים בכלים שיאפשרו להם לממש וליהנות מהתקופה החדשה בחייהם.
  • ניהול הכסף והתקציב לאחר הפרישה -  ייעוץ וליווי אישי/משפחתי בתכנון ובניהול הכסף, התקציב, הנכסים והחובות (אם יש), בצורה מושכלת ומודעת (בשיתוף עם פעמונים).
  • הכנה לעולם העבודה - רכישת כלים ומיומנויות שמסייעים להתקבל לעבודה ולהשתלב בה בהצלחה.
  • מסוגלות תעסוקתית - שיפור המיומנויות והמסוגלות התעסוקתית ובכך להשפיע על התפקוד בעבודה, על שביעות הרצון מהעבודה, על מידת ההתמדה ועל אפשרויות קידום עתידיות.
  • צמצום הפער הדיגיטלי  - יצירת קשר עם העולם בכלים טכנולוגיים מתקדמים, לימודי מחשב, תקשורת דיגיטלית ועוד...
  • פיתוח עסק עצמאי – תוכנית מקיפה ויסודית למעוניינים להקים עסק עצמאי כמקור פרנסה, או בעלי עסק עצמאי בתחילת הדרך.  להעשיר ולהעמיק את הידע בנושאים שרלוונטיים לניהול עסק, לשיפור מיומנויות ולהקניית כלים ניהוליים ושיווקיים, במקביל ליצירת Networking , לשיתופי פעולה וללמידה הדדית.
    מה האתגרים בתכנית:
  • חשיפה רחבה ומקיפה של התכנית לאוכלוסיית האזרחים הוותיקים ביישובי המועצות, היכרות עם בעלי תפקיד ביישובים בשתי המועצות האזוריות ,שעבודתם נוגעת באוכלוסיית הוותיקים.
    חלק גדול מהאזרחים הוותיקים אינם מודעים לקיום התכנית וליכולת שלה לתת להם מענה ולו רק לחלק מהצרכים שלהם.
  • מיפוי ביישובים – קבלת תמונת מצב עדכנית לגבי - כמה אזרחים וותיקים יש היום? וכמה יהיו בחמש השנים הבאות?  מה החלוקה המגדרית? היכרות עם הצרכים, באילו מענים מעוניינים? היכרות עם תרבויות, עם מנהגים ועם מאפיינים שונים של אוכלוסייה זו ועוד...
  • התמודדות עם חסמים בתעסוקת אזרחים וותיקים:
    חוקים, נהלים ו/או נורמות התנהגות שמצמצמים את מחד את היצע העבודות ומאידך מקטינים את הביקוש לעבודה בקרב אזרחים וותיקים. במיוחד היעדר היצע של משרות שמאפשרות גמישות תעסוקתית. רבים מהאזרחים הוותיקים אינם מעוניינים במשרה מלאה לאחר פרישתם.
  • איתור מעסיקים פוטנציאליים להעסקת האזרחים הוותיקים מתוך ראיית היתרונות שלהם ולא החסרונות. יצירת קשרים במטרה לחבר מועמדים פוטנציאליים למשרות, להציג למעסיקים את היתרונות הרבים שיש לאזרחים הוותיקים
    מה עיקר העיסוק שלך היום:
    בונה את התשתיות של התכנית בשתי המועצות, ע"י מפגשי היכרות עם בעלי תפקיד, עם נותני שירות ועם אנשים רלוונטיים לנושא. לומד על מה קיים ומה חסר. מתחיל בהכנה ובבניית תכניות הכשרה/סדנאות לנושאים הרשומים לעיל.
    פוגש אזרחים וותיקים באופן פרטני, להיכרות, למידה וחשיבה משותפת על הכיוון ועל רצונותיהם כדי לסלול ביחד את הדרך ואת התוצרים המתאימים ביותר לכול משתתף.
    משפט שמבטא חלום אישי:
    כדי להשיג דברים גדולים עלינו לא רק לפעול אלא גם לחלום, לא רק לתכנן אלא גם להאמין... ואני משתדל לחבר את הכול...ולעשות גם...וגם...וגם...

אני רואה בעתיד "כנס גדול של אזרחים וותיקים אזורי", אנשים שמרוצים ושמחים בחלקם, מדווחים על תחושת ערך עצמי גבוהה וחיים מלאי סיפוק, בריאים, חיוניים ומאריכי חיים.
הם באו לכנס כדי לשתף את האחרים כיצד הצליחו להשתלב בתעסוקה מתאימה, להביא את יכולותיהם למימוש וליצור משמעות חדשה בחייהם.

עמי